Kibarlık Budalası

tiyatro kibarlık budalası

Sevgili ailemle izlediğim bu oyunda beni en mutlu eden şey Haldun Dormen oyunu olması.


Benimle aynı  zevklere sahip, kültürlü bir ailem olduğu için de oyun sırasında şükrettim. Konusu güzeldi ,yüz yıllardır oynanan bir dünya klasiğini ülkemizin usta oyunculardan izlemek güzeldi.
Fakat performanslarında biraz tutukluk vardı, biraz da oyunu kısaltmış olabilirler ya da replikleri değiştirdiler çünkü bu oyunun aslının çok komik olduğu söyleniyor.
Kibarlık Budalası

Tiyatro Kedi

Başlangıç Yılı : 2007
Kadro :
Yazan : Moliere
Yönetmen: Hakan Altıner
Kostüm: Türkan Kafadar
Işık: Cengiz Özdemir
Yapımcı : İpek Kadılar Altıner

Oynayanlar:
Haldun Dormen, 
Tarık Papuççuoğlu, 
Ebru Cündübeyoğlu,
Özlem Çakar, 
Abdül Süsler, 
Elif Çakman, 
Dilek Aba, 
Oral Özer 
Erez Ergin Köse

Konu:
17. yüzyıl Fransa'sında, cahil, saf ama çok zengin bir adam olan Mösyö Jourdain'in (Haldun Dormen) bir tek amacı vardır :Asilzade olmak.. Bunu gerçekleştirebilmek için her şeyi göze alır, anlamlı-anlamsız, yararlı-yararsız ama mutlaka masraflı her çabayı gösterir. Gülünç duruma düşer, alay konusu olur ama hiç yılmaz. Hedefi bellidir: Soylu sınıfa girebilmek, soylu bir Markiz'i baştan çıkarabilmek (Dilek Aba) her şeyi yapmak ve biricik kızını (Elif Çakman) da mutlaka bir "soylu? ile evlendirmek. Oysa kızı bir başka gence aşıktır. (Oral Özer) Moilere, yarattığı bu olağanüstü tiplemenin etrafını, onu sömürmeye çalışan Kont, (Tarık Papuççuoğlu) ayakları yere basan karısı (Özlem Çakar), sağduyunun ve samimiyetin temsilcileri hizmetçi (Ebru Cündübeyoğlu) ve uşak (Abdül Süsler) ile bir dantel gibi örer. Neredeyse her sözcük komik ve her durum gülünçtür oyunda.

Dünya Tiyatrosunda Kibarlık Budalası
Kibarlık Budalası, (Fransızca Le Bourgeois Gentilhomme) Molière (asil adiyla Jean-Baptiste Poquelin 1622–1673) tarafından yazılmış, seyirlik bir oyundur. İlk temsili 14 Ekim 1670 Moliere'in aktörler trupu tarafından Şambord Şatosu'nda (Château de Chambord)'da Fransa Kralı XIV. Louis önünde yapılmıştır. Bu temsil beş-perdelik bir komedi-bale (yani konuşma kısımları bale dansı ile aralıklı olan bir oyun) olarak sahnelenmiş; oyun yazarı olan Moliere hem de başrol olan "Mösyö Jourdain" rolünü almış; müzik Jean-Baptiste Lully tarafından bestelenmiş; bale koreografisi Pierre Beauchamp; mizansen Carlo Vigarani ve kostümler Chevalier d’Arvieux tarafindan hazırlanmıştı.
Oyun, 17. yüzyılda, Fransa'da geçmektedir. Molière'in 1670 yılında kaleme aldığı oyun, gülmece türünde olup, Paris başta olmak üzere Fransa'nın değişen çehresinin, el değiştiren zenginliğin ve gücün eleştirisi  şeklinde yorumlanır. Bu oyun hem sosyal alanda asilzadelige yukselmeye calisan yuksek orta sinifi hem de kendini begenmis; kof ve zuppe yuksek asil sinifini hiciv etmektedir. Oyun nesir olarak yazilmakla beraber bale araliklarin baslangiclari siir halindedir.
Bu eser ilk yazılıp, oynandığı sırada Fransa'da, özellikle Paris'te, Osmanlı Devleti ile ilgili her şey sosyal ilgiyi çekmekte idi. Bu oyun bundan ortaya çıkan "Türkeri (Turquerie)" modasını, ozellikle 4. v3 5. perdelerinde, yansıtmaktadır. Bu moda 1669da Fransa Paris'e elçi olarak gönderilmiş olan ve Fransa Kralı "XIV. Louis"'in huzuruna çıkmış olan "Müteferrika Süleyman Ağa" dolayısıyla ortaya çıkmıştı. Bu elçi Fransız Kralı'nın huzurunda, Osmanlı Sultanı'nın sarayının, kendine "Güneş Kral" ismini uygun gören, Fransız Kralı XIV. Louis'in sarayından kat kat güzel olduğunu söyleyerek Fransızlar arasında bir skandal yaratmıstı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder